Vi har dragit runt digitala körströmskablar respektive "XpressNet" (Lenz kontrollbuss) längs anläggningens framkant. Med jämna mellanrum sitter DIN kontakter anslutna till kontrollbussen, i vilka handkontrollerna LH 90 kan kopplas in. Körströmmen kopplas till respektive spår via ställverken. Detta innebär att alla vippomkopplare nu är ställda till digital drift, men vi kan isolera ett enskilt avsnitt för att ställa upp ett analogt fordon, eller i vissa fall köra några avsnitt analogt. I övrigt har vi behållit sektioneringen i ställverken oförändrad.
Mer om digitaliseringen kan Du läsa här.
Alla växlar är elmanövrerade från spårplansställverken, där även växlarnas läge indikeras med lysdioder. Förbindelsen mellan ställverk och sektioner sker med mångpoliga kontakter, så att man lätt kan koppla isär dem för att ta respektive del till arbetsbänken.
Till det elektriska
kan vi också räkna in telefonin. Helt prototypriktigt har vi
infört ett bantelefonsystem där alla apparaterna är parallellkoplade,
och alla kan alltså höra både ringsignaler och även
avlyssna samtalen. Vi har köpt in ett antal "fältapor" - försvarets
fälttelefon apparater - som vi parallellkopplar, en på
varje station. För att adressera en speciell station så används
en unik ringsignal (t.ex. en lång och två korta som en morsekod).
Det finns även en allanropssignal. Hitintills är telefonsystemet
av begränsad betydelse då vi bara kan köra mellan två
stationer som båda ligger i samma rum - men vänta bara...