Så bygger vi
Stomme och moduler
Anläggningen vilar på L-profiler,
som antingen är fastskruvade i väggen eller fastskruvade i justerbara
och väl stagade ben. Foto och © Jörgen
Bergfors.
Stommen till Norrtälje-Väddö
Järnväg består av L-profiler som är limmade och ihopskruvade
av 1"x2" respektive 1"x4" virke. L-profilerna är sedan fastskruvade
i väggen efter en noga uppmätt och avvägd noll-linje (vattenpass
eftersom golvet inte är plant). Andra L-profiler är fästa
i 2"x2" ben som är väl stagade med 1"x2" läkt. I botten
på varje ben finns en fransk skruv som används för att
finjustera höjden med. Tvärs över L-profilerna skruvas sedan
1"x4" reglar fast, på vilka de olika landskapssektionerna vilar.
Anläggningen byggs
i form av sektioner, vilket medger att man kan arbeta bekvämt på
dem vid en arbetsbänk med rälsläggning och allt annat. Det
går också att vända dem upp och ned eller ställa
dem på högkant, för att montera växelmotorer och kablar
på undersidan. Vi slipper alltså sitta i en obekväm ställning
under anläggningen och löda kablar.
Modulprincipen tillåter
att man tar loss sektioner för att arbeta på dem i bekvämare
ställning. Andreas Wik demonstrerar. Foto och ©
Jörgen Bergfors.
Som byggnadsmaterial
för sektionerna används i huvudsak 4 mm plywood, vilket gör
dem lätta att bära och hantera. Sektionernas storlek är
begränsade till maximalt 800 x 1500 mm. Modulerna är inte fästa
mot underliggande ramverk utan ligger bara på detta. De enskilda
modulerna är sedan bultade ihop (de äldre), eller hålls
ihop med gångjärn där "sprintarna" lätt kan dras ut.
Sektionsprincipen
gör att det tar lite längre tid att bygga och att det blir lite
extra kostnader för kontakter med mera men förutom att det gör
arbetet mer angenämt möjliggör det att ta med delar av anläggningen
på utställningar. Om vi någon gång skulle behöva
byta lokal är sektioneringen också en stor fördel.