Så bygger vi
Rullande materiel
Dragkraft från tre samarbetande banor samlade
på lokstationen i Elmsta; SRJ T2 nr. 6, NVJ lok 5 och DHJ lok 8.
Foto och © Jörgen Bergfors.
Den rullande materielen
ska stämma rimligt väl överens med någon svensk förebild.
Vi skiljer mellan SRJ-materiel och NVJ-materiel. SRJ-materielen ska ha
specifika förebilder från SRJs vagnpark medan NVJ-materielen
kan ha förebilder från andra banor, men ska vara märkt
NVJ.
Detta beror förstås
på att det inte finns några riktiga förebilder till NVJs
materiel eftersom NVJ aldrig blev byggd och därför inte skaffade
någon rullande materiel.
Norrtälje-Väddö
Järnväg's lok nr 5. Foto och © Göran
Tholin.
|
|
En förteckning
över vad som skulle ha skaffats finns dock och vi försöker
i möjligaste mån bygga modeller som passar in i den planerade
vagnparken. Det är dock oundvikligt att mängden modeller på
sikt kommer att överstiga vad en bana av NVJs storlek i verkligheten
skulle ha ägt.
Norrtälje-Väddö Järnvägs
motorvagn nr 4 av Hilding Carlssons tillverkning. Foto och ©
Jörgen
Bergfors.
Norrtälje-Väddö Järnvägs
3:e klass personboggievagn nr 8 i Elmsta. Foto och ©
Jörgen
Bergfors.
|
Vad som däremot
inte är acceptabelt är krystade förklaringar att banan skulle
ha köpt diverse fordon från Tyskland bara för att det råkar
finnas diverse skoj i Bemo- och Liliput-katalogen. All rullande materiel
tillhör respektive byggare och byggs individuellt.
Norrtälje -
Väddö Järnvägs snöplog, efter SRJ förebild
på ULJ. Foto och © Mats Dahlström.
|
För att få
trafikera banan ska rullande materiel kontrolleras så den uppfyller
normerna för spårvidd, hjulprofil, koppelhöjd med mera.
Se avsnittet om våra normer!
Ett av de gästande
fordonen inom SRJ koncernen, Dannemora - Hargs Järnvägs lok nr.
8. Foto och © Jörgen Bergfors.
|
|
Trefoten använder
en spårstandard med lite finare toleranser än NMRA H0n3, som
vi kallar H0s3 med spårvidd 10,25 mm. Rullande materiel som är
byggd enligt vår standard fungerar dock på spår enligt
NMRA-standard, förutsatt att man inte utnyttjar möjligheten att
ha smalare hjul. Enligt H0s3 ska hjulen vara minst 1,5 mm breda och flänsarna
får vara maximalt 0,6 mm tjocka och 0,7 mm höga (Bemo med flera
har det). Rekommenderad flänshöjd är 0,5 mm och bredd 0,4
– 0,5 mm. Den normala (H0e, H0m, H0n3) hjulbredden på 2,2 mm kan
användas. Se även Smalspårigt nummer 50 för mer information
om hjul och spårstandarder.
Vi använder
Kadee H0n3-koppel, som ska vara monterade med koppelfickans översida
10 mm över rälsens överkant. Att vi använder H0s3 standarden
innebär att det blir ett mindre spel mellan flänsarna och rälerna,
vilket gör det lättare att få kopplen att fungera väl.
Fordonen kan inte ställa sig diagonalt, vilket annars leder till koppelproblem
med fordon som har ett stort överhäng i förhållande
till hjulbasen.
Ytterligare ett gästande SRJ fordon,
denna gång SRJ 1106, en motorvagn tillverkad av Nohab. Foto och ©
Jörgen
Bergfors.