Följande
normer och rekommendationer är avsedda att dels ge en så
störningsfri
trafik som möjligt, men också ge fordonsparken ett enhetligt
utseende.
Hjulprofil och
spårvidd
Hjulprofil och
avstånd
mellan hjulen är viktigt för att vagnarna ska rulla
störningsfritt
i spår lagt enligt finskalastandarden H0s3. Följande
mått
får inte underskridas respektive överskridas.
Hjulbredd:
min 1,5 mm, max 2,2 mm
Flänsbredd:
min 0,4 mm, max 0,6 mm
Flänshöjd:
min 0,4 mm, max 0,7 mm
Back-to-back:
min 8,8 mm, max 8,9 mm
Då hjulen
gärna blir lite skeva kan det vara svårt att hålla
back-to-backmåttet
inom normen. Erfarenheterna får visa ifall det gör
något
om spårvidden på delar av varvet kommer över 8,9
millimeter.
Allför skeva hjul bör givetvis undvikas. Det bör i alla
fall inte bli mer än 9,0 mm någonstans.
Kurvradie
Alla fordon ska
klara 0,6 meters kurvradie utan problem och med viss tolerans.
Koppel
Kadee H0n3-koppel
ska användas.
Kopplet ska monteras
med kopplefickans ovansida 10 mm över rälsens överkant.
Det avgörande är dock vilken höjd själva
koppelhaken
kommer på. Då Kadee har ändrat på koppelhakens
utförande,
måste detta tas hänsyn till. På det nya
utförandet
är haken 3,5 mm hög, medan den är 3,0 mm på det
gamla.
Det nya utförandet är därför mindre känsligt
för
variationer i koppelhöjden, vilket säkert var syftet med
ändringen.
Det var någon gång under andra hälften av 80-talet som
ändringen gjordes, så de gamla kopplen återfinns
antagligen
bara på redan byggda vagnar.
Koppelhakens
undersida
ska vara 6,6 mm +0,5 -0,6 mm över rälsens överkant med
det
nya utförandet av kopplet. Med det gamla utförandet blir det
6,8 mm +0,3 -0,3 mm.
Vagnvikt
För att
långa
tåg ska kunna köras utan urspårningar, måste
vagnarnas
vikt ligga inom vissa toleranser. Vikten bör också anpassas
till vagnens längd och antal axlar. En längre vagn med fler
axlar
ska väga mer än en kort med få axlar.
Följande formel
ger idealvikten i gram för alla vagnar:
6 * A + 4,5 * L
där
A = antalet axlar
L = vagnens
förebildslängd
i meter
Vikten får variera plus minus 15 procent från idealvikten. Vagnar vars vikt avviker mer får endast framföras i speciella tåg, där åtgärder kan vidtas för att undvika problem.
Rullning
Vagnarna bör
rulla lätt, men inte alltför lätt, då det i
så
fall kan vara svårt att växla och få dem att stå
kvar på stickspår. Idealet är att vagnen rullar vid en
lutning på 30 promille, men stannar på 15 promille. Detta
är
dock inget krav. Vagnarna bör i alla fall rulla vid en lutning
på
40 promille.
Vagnarnas axellager
kan med fördel smörjas med Lubritech Non-fling Chain Lube.
Det
är ett specialsmörjmedel som är avsett för
motorcykelkedjor.
Det dunstar inte och kastas inte av från roterande delar,
två
egenskaper som gör det lämpligt för modellvagnars
glidlager.
Smörjningen tar också bort eventuellt gnissel.
Strömsystem
Tvåräls
digital drift enligt DCC normen. Dragfordon skall gå framåt
(i skorstenens riktning eller framändens riktning för el- och
förbränningsmotorfordon) då körkontrollen styrs
för gång framåt oavsett fordonets placering på
spåret. Dekodrar på dragfordon skall
följa NMRA RP 9.2.2 (CV adressering) och 9.2.3 (Service-mod
programmering).
Lastprofil
Lastprofilen
för
SRJs oelektrifierade linjer gäller även på NVJ.
Utrustning
Godsvagnar bör
ha en bromsslang i varje ände, om de är försedda med
tryckluftbroms
eller genomgångsledning. Alla normala trafikvagnar ska
åtminstone
ha genomgångsledning. Slangarna ska sitta på vagnens ena
sida,
det vill säga på olika sida om kopplet, beroende på
från
vilken ände man ser vagnen. Detta förutsätter att alla
vagnar
vänds åt samma håll. Eftersom det inte finns
några
vändslingor på Roslagsbanan var detta inget problem hos
förebilden.
Eftersom vi har vändslingor bör vi se till att vagnarna
vänds
tillbaks vid första bästa tillfälle, om de har blivit
vända.
Normalt ska bromsslangarna vara vända ut mot gången.
Personvagnar och
resgodsvagnar har bromsslangar på båda sidor, alltså
två i varje ände.
Målning
NVJ godsvagnar
målas
engelskt röda i sin helhet, även lagergafflar och axelboxar,
om de är nyreviderade. På äldre vagnar kan detaljer
under
långbalkarna målas svarta.
Personvagnar
målas
också engelskt röda, men med svarta underreden och detaljer.
Humbrol 153 med en aning svart i ger en bra approximation av engelskt
rött.
Övriga banors
vagnar målas som respektive förebild. För SRJ
innebär
det Boxcar Red (med en aning vitt för att simulera blekning och
avstånd)
med detaljer under långbalkarna svarta. Något
Humbrol-recept
för Boxcar Red är för närvarande inte känt.
Märkning
Alla dragfordon skall märkas med bansignatur och nummer,
bokningslistor för inventarienummer för NVJ, DHJ och SRJ
finns i lokalen. DCC-adressen skall vara densamma som inventarienumret
tills konflikter uppstår.
Alla vagnar
måste
märkas med bansignatur och inventarienummer. Inventarienumret
skall vara unikt. Listor
med upptagna vagnsnummer för NVJ, SRJ och DHJ finns i
klubblokalen.
Lediga nummer får bokas där, så fort ett vagnsbygge
har
påbörjats, eller åtminstone materialet har köpts
in.
Övrig
märkning
är upp till byggaren, men här är några
rekommendationer:
Helst bör det
finnas hörnmärkning som talar om ifall vagnen har
tryckluftbroms. Ett vitt streck i varje hörn för vagnar utan
tryckluftbroms men med genomgångsledning. Tre streck för
tryckluftbromsade
vagnar.
Littera- och
viktskyltar
bör finnas där förebilden hade det.
Rambalksmärkning
är trevligt, men inget krav.
Lastning
Merparten av alla
öppna vagnar bör vara försedda med någon
form
av last. På de flesta järnvägar utgjorde tomma vagnar
runt
30 procent av alla vagnkilometer. Undantaget var banor med speciell
trafik,
där till exempel huvuddelen av trafiken var att köra malm
från
en gruva till en hamn. Då gick det av naturliga skäl mest
tomma
vagnar i andra riktningen.
För att
uppnå
föreskriven vagnvikt blir det i många fall
nödvändigt
med någon last på vagnarna, för att dölja en
extra
tyngd.
Besiktning
Vagnarna bör
besiktigas en gång om året eller inför större
trafikeringstillfällen.
Vid besiktningen kontrolleras att vagnen uppfyller ovanstående
normer.
Nybyggda eller ändrade vagnar besiktigas innan de tas i trafik.
Protokoll över
besiktigade vagnar förvaras i klubblokalen.
96-07-10 JöBe
, reviderad 04-01-05 MJK Trefoten