Sommar med NVJ

Besök i Elmsta

Två rälsbusståg möts på slutstationen i Elmsta. Nohabmotorvagnen SRJ 1106 har just kommit från Norrtälje, medan Hilding Carlsson rälsbussen SRJ 3108 med släp är beredd att avgå söderut. Foto och © Jörgen Bergfors.
En vecka gick fort, alltför fort. Bad och tåg fyllde tillvaron. Någon av de sista dagarna åkte hela familjen med morbror i Volvon till Väddö och Grisslehamn.

I Elmsta minns jag mycket tydligt ett litet fult lok som till fullo motsvarade min föreställning om smalspårslok. Det stod avställt vid lokstallet och hade egendomligt nog fortfarande en ångdom av mässing.

Kanske ännu märkligare fann jag den maskin som makligt kom dragandes med virkesvagnar, när vi stod och väntade vid de fällda bommarna intill bron vid Väddö kanal. Ingen skorsten, ingen strömavtagare, knappt något motorljud. Ett ”batterilok” tror jag morbror Sture kallade det. Det bör ha varit det ackumulatorlok som tillhörde Ortala bruk.

Elmsta var ett ganska stort samhälle.  Har slutade Norrtälje-Väddö järnväg.  Skulle man åka längre fick man ta bussen till Grisslehamn eller Hallstavik.

Vid lokstationen i Elmsta stod ett gammalt avställt ånglok som fortfarande hade blank mässingsdom. Det var NVJ lok nr 3, ett gammalt persontågslok. Foto och © Jörgen Bergfors.