Trefotens 20 års-jubileum
Göran Engström, Tomas Persson och
Erik Walde studerar timmertåget som växlas i Stabby.
Bröderna Dahlström kör det
MULLRANDE Tp-loket. Foto och ©
Jörgen
Bergfors.
[Maj 2004]
Trefoten fyller 20 år som förening
i år, och det firades med 20 års-jubileum helgen den 24 - 25
april. Det blev en smalspårshelg både i fullskala och modell!
På lördagen den 24 april firades
festligheten för inbjudna smalspårsvänner i klubblokalen
på Södermalm i Stockholm. Förutom att umgås med andra
gäster kunde de inbjudna titta på anläggningen och lyssna
till jubileumstal mm..
Ett antal intresserade gäster följer
växlingen i Elmsta. Foto och ©
Jörgen
Bergfors.
Efter att ha inmundigt förfriskningar
och tilltugg kunde sedan ett trafikdygn enl. tidtabell avnjutas på
NVJ. Dagen till ära hade nämligen en samanbindningsbana i form
av en uppfällbar halvcirkel öppnat en förbindelse mellan
Stabby station och tågmagasinet. Det innebar att tre stationer var
bemannade och tåg utväxlades mellan Elmsta och tågmagasinet
via Stabby dit de flesta tågmötena förlades. Infarten till
Stabby reglerades med nyrenoverad T-semafor. Bland dragfordonen märktes
speciellt Mats Dahlströms Np-ånglok respektive Tp-diesellok
vilka båda är försedda med ljuddekodrar vilket höjer
"lekvärdet" och drar uppmärksamheten till sig.
NVJ 5 står startberedd på Elmsta
station för att dra ett av jubileumstågen...Förutom väsandet
från säkerhetsventilen HÖR man hur eldaren fyller fyren
med kol!!! Foto och ©
Jan
Frelin.
Efter trafikspelet promenerade gäster
och "trefötter" ned till Långholmens Wärdshus och avnjöt
en jubileumsmiddag.
Björn Dahlström samtalar med Johan
Lyrfalk över förrätten på Långholmens Wärdshus.
Foto
och ©
Jörgen Bergfors.
Söndag 25 april, 2004 började med
en Roslagsbaneutflykt till Lindholmen med chartrat extratåg från
Roslagsbanans Veterantågsförening. Det var ett rent ”trätåg”
med RB motorvagn 35 och plattformsvagnen 880 som stod och väntade
på spår 2 på ett ganska kyligt Stockholm Östra.
Strax efter ordinarie Kårsta-tågs avgång, gav sig också
vårt tåg iväg kl. 10.45.
RB motorvagn 35 med släpvagn 880 nyss
ankomna till Lindholmens station den 25:e april 2004. Foto
och ©
Jörgen Bergfors.
Under uppehållet i Lindholmen (vars
stationshus är förebild för stationshuset i Stabby) kunde
vi bese stationshuset, minnesstenen över Gustav Vasas födelse
samt givetvis växlingen vid rundgången. Vid det här laget
började solen bryta igenom molntäcket och återfärden
blev riktigt angenäm även ute på vagn 880's öppna
plattformar.
RB motorvagn 35 med släpvagn 880 nyss
ankomna till Lindholmens station den 25:e april 2004. Foto
och ©
Jörgen Bergfors.
På söndagen visade vi också
klubbanläggningen för våra närmsta MJ-grannar
- Stockholms Modelljärnvägsklubb, SMJ. Visningen gick efter
ett likartat mönster som dagen innan, men denna gång var det
betydligt bättre flyt i trafiken, då vi hade blivit lite varmare
i kläderna.
Några av våra yngre grannar följer
tåget i Björn Dahlströms konstruktion som nu sammanbinder
Stabby med tågmagasinet. Foto och ©
Jörgen
Bergfors.
Festligheterna avslutades med att vi hade
öppet hus för grannarna i bostadsrättsföreningen, som
hade en chans att få veta vad som försigår bakom den låsta
dörren i soprummet. Därinne bor nämligen nu en tjugoåring...